راهنما جهت تقاضای روادید بعنوان محقق و پژوهشگر مهمان

 

لطفا تمام مدارک مربوط به درخواست خود را در ۲ دسته بصورت کامل و به ترتیب زیر مرتب نمائید. تمام کپی هاباید در کاغذ A4 ارائه شوند، حتی در صورتی که اصل مدرک دارای ابعاد دیگری باشد.

لطفا در زمان مصاحبه، مدارک را به این ترتیب تحویل باجه دهید:

• فرم درخواست روادید و تذکر توجیهی مطابق ماده ۵۴ قانون اقامت اتباع خارجی در آلمان

خوانا و به طور کامل تکمیل و امضا شده باشد. فرمهای معتبر و به روز را می توانید در اینجا بیابید.

• عکس گذرنامه ای

سیاه و سفید و یا رنگی، اندازه (۳۵×۴۵ میلی متر)، طی ۶ ماه اخیر گرفته شده باشد، با پس زمینه سفید یا خاکستری،با قابلیت بیومتریک. لطفا به جدول نمونه عکسها و توضیحات مربوطه توجه کنید (فقط به آلمانی)

• گذرنامه معتبر

دارای امضا، و همچنین دو عدد کپی روی کاغذ A4 از صفحات ۲ و ۳ گذرنامه

•شناسنامه، در صورتی که نام و یا نام خانوادگی خود را تغییر دادهاید

در دسته اول مدارک، کپی تأیید شده توسط سفارت آلمان (اطلاعات مربوط به تأیید کپی مدارک در اینجا موجود می باشد) از ترجمه های آلمانی و یا انگلیسی که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأیید شده اند باید ارائه شوند. برای دسته دوم، کپی های معمولی کفایت میکنند و نیازی به ارائه اصل شناسنامه و یا اصل ترجمه آن نمیباشد.

• دعوتنامه یا قرارداد تحقیقات از دانشگاه و یا مؤسسه ای

که قصد تحقیق در آن را دارید، با ذکر مدت زمان پیش بینی شده برای اقامت و هدف پیش بینی شده

• معرفی جامع تحقیقات مد نظر

• اثبات امکان تأمین مالی هزینه مربوطه برای اقامت در آلمان

به عنوان مثال حقوق و یا بورسیه مؤسسه تحقیقاتی مربوطه در آلمان و یا وزارت علوم و تحقیقات ایران. سایر بورسیه های رسمی آلمانی و اروپایی نیز پذیرفته می شوند.

• آخرین مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات:

برای دسته اول مدارک می بایست کپی تأیید شده توسط سفارت آلمان )اطالعات مربوط به تأیید کپی مدارک در اینجا موجود می باشد(از ترجمه های آلمانی و یا انگلیسی که پیش از آن توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأیید شده اند ارائه شوند. برای دسته دوم، کپی های معمولی کفایت میکنند و نیازی به ارائه اصل مدارک و یا اصل ترجمه آنها نمیباشد.

اگر مدارک فوق را در خارج از کشور کسب کرده اید، در وبسایت سفارت آلمان در کشور مربوطه جستجو نموده و ببینید که آیا در آن کشور امور تأیید حقوقی و بین المللی (آپوستیل) مدارک صورت میگیرد یا خیر. در این صورت مطمئن شوید که مدارکتان توسط نمایندگی مسئول آلمان در آن کشور، مورد بررسی و تأیید قرار گرفته باشند.

• اثبات مهارتهای زبان

اثبات تسلط کافی به زبان آلمانی، تنها از طریق مدارک زبان صادرشده توسط انستیتو گوته/موسسه آموزش زبان آلمانی تهران (DSIT) انجمن فرهنگی اتریش (ÖKF) مرکز آزمون دیپلم زبان اتریش (ÖSD) در شیراز، موسسه آزمون تست داف (TestDaF)و موسسه تلک (GmbH telc) امکان پذیر میباشد.
سطح مدرک زبان مورد نیاز، بستگی به مقررات هر یک از موسسات آموزشی آلمان دارد. درصورتیکه موسسه شما سطح مدرک زبان خاصی را بعنوان پیش شرط پذیرش مقرر نکرده باشد، گواهی B1 بعنوان حداقل مدرک الزم جهت پذیرش تلقی خواهد گردید.

برای دوره های دانشگاهی انگلیسی زبان، به گواهی زبان آلمانی نیازی نیست، اما یکی از مدارک زبان انگلیسی TOEFL یا IELTS را باید ارائه کنید )در این ارتباط نیز سطح مدرک زبان مورد نیاز، بستگی به مقررات هر یک از موسسات آموزشی آلمان دارد(. سایر مدارک زبان پذیرفته نمیشوند.
تسلط کافی به زبان مورد نیاز را خود مؤسسات پذیرنده نیز می توانند تأیید نمایند.

• ارائه مدارک(حتی الامکان پیوسته و بدون وقفه زمانی) شغلی و فعالیتهای دیگر در ایران

• رزومه امضاء شده به صورت جدول بندی شده

با ذکر آدرس کامل، شماره تلفن در دسترس و درصورت امکان یک آدرس ایمیل

• اگر همسرتان شما را به آلمان همراهی میکند:

رزومه همسر، یک کپی از آخرین مدرک تحصیلی و یک کپی از گذرنامه ایشان

• مدرک بیمه مسافرتی معتبر و دارای اعتبار برای مدت سفر و اقامت مورد نظر

مدت اعتبار: ۱۸۰ روز / ورود مکرر؛ حوزه اعتبار: شنگن

 

لطفا توجه داشته باشید:

 ارائه مدارک جعلی و دستکاری شده همواره منجر به رد درخواست روادید شما شده و سفارت، همه موارد را در چارچوب مقررات حقوقی آلمان پیگیری خواهد نمود. حتی در صورتی که شخص ثالثی در تکمیل درخواست روادید به شما یاری نماید، خود شما به عنوان درخواست کننده، مسئول صحت اطلاعات ارائه شده و نیز اصالت و محتوای مدارک ضمیمه شده در درخواست هستید.

ارسال درخواست روادید به اداره اتباع خارجی، فورا پس از ارائه درخواست روادید صورت نمی پذیرد. رسیدگی کامل به درخواست روادید شامل رسیدگی اداره اتباع ارجی از زمان ارائه درخواست معمولا ۸ تا ۱۰ هفته بطول می انجامد. ممکن است نیاز به زمان بیشتری نیز وجود داشته باشد. به این دلیل در ابتدا از پرسش در خصوص موقعیت روند درخواست خودداری نمایید. در صورت تصمیم گیری در خصوص درخواست، بصورت تلفنی با شما تماس گرفته می شود. پرسش های مربوط به پیگیری وضعیت درخواست، حداقل پس از اتمام ۱۰ هفته از زمان ارائه درخواست، پاسخ داده خواهند شد.

به روز شده از وب سایت سفارت آلمان در تهران: Oktober 2018